αντοχές

Πόσο συχνά μετράς τις αντοχές σου;

Έχεις ακούσει τον όρο ψυχική ανθεκτικότητα. Πόσα γνωρίζεις, όμως, γι’ αυτήν; Η ψυχική ανθεκτικότητα είναι η ικανότητά σου να προσαρμόζεσαι σε κάθε δυσκολία που συναντάς στο δρόμο σου και να ανακάμπτεις έπειτα από κάθε δυσάρεστη πρόκληση στη ζωή σου.

 

Το πιο σημαντικό είναι να διακρίνεις ότι η ψυχική ανθεκτικότητα δεν είναι μια παθητική στάση απέναντι στη ζωή. Είναι ο τρόπος, ο προσωπικός σου τρόπος, να προσαρμόζεσαι στα εκάστοτε δεδομένα της και να διατηρείς τον έλεγχο. Δεν θα μπορείς να έχεις πάντα τον έλεγχο ως προς το τι πρόκειται να συμβεί, μπορείς όμως να έχεις τον έλεγχο του πώς θα αντιδράσεις σε ό,τι συμβεί.

Οι αντοχές σου είναι μια δεξιότητα, κάτι που μπορείς να εξασκήσεις και να καλυτερεύσεις για τον εαυτό σου. Εξελίσσονται κι αυτές, αν το επιτρέψεις, όπως και η ζωή σου. Διατηρώντας την ψυχραιμία σου, είσαι σε θέση να διακρίνεις με περισσότερη διαύγεια τι συμβαίνει, μπορείς να λαμβάνεις ακόμη και τα κρυφά μηνύματα που οι δυσκολίες της ζωής έρχονται να σε διδάξουν.

Όταν βρίσκεσαι αντιμέτωπος με μια νέα πρόκληση, σου δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόσεις καρδιά και νου για να την αντιμετωπίσεις. Χρειάζεται να είσαι σε θέση να διαλέξεις τη στρατηγική της αντίδρασής σου. Η ψυχραιμία, γιατί όχι και η αισιοδοξία, μπορούν να γίνουν οι κρυφοί σου σύμμαχοι.

Οι δικοί σου άνθρωποι μπορούν επίσης να γίνουν το αποκούμπι σου, έχεις δικαίωμα να στηρίζεσαι σε κάποιον όταν το χρειάζεσαι. Είτε είναι οι φίλοι σου, είτε η οικογένειά σου ή ακόμα απλά και μόνον ένας άνθρωπος της εμπιστοσύνης σου, μπορεί να γίνει το στήριγμά σου στη δύσκολη στιγμή. Κράτα τους ανθρώπους σου κοντά, ζήτησε κάτι όταν το χρειάζεσαι. Κι εσύ άλλωστε δίνεις τη βοήθειά σου ευχαρίστως όταν μπορείς.

Κάτι άλλο που θα σε βοηθήσει πραγματικά να διευρύνεις τις αντοχές σου είναι η ευγνωμοσύνη. Ακόμα και τη δύσκολη ώρα σε βοηθά να εκφράσεις ένα «ευχαριστώ» στο μάθημα που έφερε η ζωή σου. Κάτι θα πάρεις, είναι το μόνο σίγουρο, απλά τόλμησε να το δεις.

Κι από τη στιγμή που νιώσεις ευγνωμοσύνη, θα δεις, θα είσαι σε θέση να αναγνωρίσεις και να αποδεχθείς κι άλλα συναισθήματα. Μην τα φοβηθείς, άφησε ελεύθερο τον εαυτό σου να τα νιώσει, ακόμη κι αν είναι πολύ δυσάρεστα. Δες, ψάξε, βρες τι σε οδήγησε σε αυτό το συναίσθημα; Τι πήρες από αυτό; Τι θα μπορούσες ενδεχομένως να αφήσεις πίσω και τι να κάνεις καλύτερα; Αν πιστεύεις ότι σε βοηθά, μπορείς να κρατάς σημειώσεις και να τις μελετάς στο χρόνο σου.

Η αυτοφροντίδα, σώματος και νου, είναι οι δύο ακόμη τρόποι που θα σε βοηθήσουν να ενισχύσεις τις ψυχικές σου αντοχές. Άλλωστε, νους και σώμα υποστηρίζουν το ένα το άλλο, τα θέλουμε και τα δύο σε καλή κατάσταση. Βρες την άσκηση που σου ταιριάζει, διάλεξε την πιο θρεπτική διατροφή, κοιμήσου αρκετά και ξεκούραστα, διασκέδασε με το χόμπυ που αγαπάς, βάλε στην καθημερινότητά σου τεχνικές χαλάρωσης. Όταν κρατάς τα επίπεδα άγχους χαμηλά και τα επίπεδα ικανοποίησης υψηλά, θα μπορείς να αντέχεις πολύ καλύτερα και τις δύσκολες μέρες που όλοι έχουμε πού και πού.

Πάνω από όλα να θυμάσαι, πως όσο κι αν δυσκολεύεσαι, ακόμη κι όταν αποτυγχάνεις, ξέρεις να μαθαίνεις και να προχωράς. Ξέρεις πως σημασία δεν έχει πόσες φορές θα πέσεις, αλλά πόσες θα σηκωθείς. Η δύναμη μέσα σου είναι πολύ μεγαλύτερη από όσο νομίζεις, φτάνει να της δίνεις χώρο να αποκαλύπτεται και να υποστηρίζεις τη διαδρομή αυτή με κάθε τρόπο.

 

Η ομάδα της Τέχνης του Ζην